Alla inlägg den 27 december 2015

Av Kaela - 27 december 2015 20:43

 

Bilden lånad från Google


I förra avsnittet skrev jag om snön som riskfaktor för halkolyckor.

Och i kombination med minusgrader och lite blåst som polerar vägbanorna blir det ju rena isbanan just nu att ta sig fram på de östgötska vägarna.


På polisens hemsida kan man läsa om olika trafikolyckor i länet.

Trist avslutning på julen även om det "bara" blir plåtskador.


Ska du ut och åka bil i Östergötland ikväll/inatt så ta det lugnt - håll avstånd och se till att farten inte överskrider det du och bilen klarar av.


Detta är verkligen vinterns baksida.

Förstår tjusningen med att glida över solbelysta snövidder på ett par skidor.

Och unnar alla som gillar det den glädjen.


Nu drar det mot kväll och vardag!

En del av oss ska jobba imorgon.

Dock inte jag!


Har en riktigt lyxigt lång ledighet!


Till DIG som ska jobba vill jag säga: Tack för att DU håller Sverige rullande när vi andra är lediga!


Och till DIG som kanske kan ha lite uppesittarkväll för att du är ledig imorgon säger jag:
Ta hand om DIN kväll!


Och sov gott när det blir dags.


Ett citat till kvällen:



"Sätt dig ner en stund  tills brådskan gått över!"

Okänd upphovsman








Av Kaela - 27 december 2015 16:41

 


Så kom den då - snön!

Den av många hett efterlängtade och av andra oönskade.


Själv befinner jag mig någonstans mitt emellan.

Det är vackert med ett snöklätt landskap.

Men samtidigt ger den betydligt ökade olycksfallsrisker för alla slags trafikanter.

Och för den som sitter i rullstol kan den till och med totalt omintetgöra möjligheten till utevistelse.


Så - ska sanningen fram - och det ska den ju...så står jag nog egentligen gärna ut med en grön vinter för att slippa allt det den vackra snön för med sig!

Av Kaela - 27 december 2015 10:06


 


Mycket mår bra i kylskåp - men inte allt!


Här är en lista i Expressen på några saker du absolut inte ska förvara där!



Av Kaela - 27 december 2015 08:34

 


Förtröstan!


Ett ord som betyder att lita på- att hoppas.

Ordet kom till mig i morgonens tankar i form av en dikt av Karin Boye.

De sista orden i första versen av dikten: "Hur kan förtröstan leva
så utan all rot?"

Världen mkring oss ger inte mycket för att öka vår förtröstan.

När man hör att 30 miljoner barn är på flykt - just nu - då blir ordet lätt till förtvivlan istället.

När man ser flyktingströmmarna - hör om hur människor dödas.....

Då blir det svårt att hitta roten till förtröstan.

När vi själva drabbas av arbetslöshet, sjukdomar, människors svek....


Ändå tror jag att förtröstan är så viktig för att orka leva att vi bara måste ha den.


Lite så gick mina morgontankar.

Kanske man kan säga att de gick i moll.


Men de ljusnade betydligt när jag slog upp Karin Boyes dikt och läste hela dikten och kom till den sista versen:


Kom, allt som växer helt
och genomskinligt självklart,
till oss, vi som räknar
och är på vår vakt,
och lär oss, att den dagen
vi slutar räkna,
den är vårt livs fullbordan
och vår framtidsmakt!


Så låt oss avsluta detta år som snart har kommit till den sista minuten med förtröstan på att det nya år som föds i samma ögonblick i förtröstan.

Vi behöver den för att orka.....


Vi behöver den för utan hopp har vi inget liv.


Vi behöver den för utan tillit blir vi misstänksamma och livsfrånvända.


Så vill jag önska DIG en dag då DIN förtröstan får leva:
Då DITT hopp bär DIG!


Och så morgonens citat:


"Förtröstan handlar om att våga tro på trösten innan man egentligen har fått den."

Thomas Sjödin







Av Kaela - 27 december 2015 08:22


  





Idag är det söndagen 27 december och Johannes och Johan har namnsdag!

Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en underbar firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards