Alla inlägg den 22 december 2015

Av Kaela - 22 december 2015 20:21

 



Uppesittarkväll kanske man avser den 23 december när man säger.

Men jag tror det är många som är uppe och sysslar med förberedelser inför julhelgen ikväll också.


Har du förresten funderat på varför man säger GOD jul och GLAD påsk?

Jag har ofta funderat på det när någon av dessa helger kommer och aktualiserar frågan.

Undrar om någon egentligen vet?


På andra språk säger man ju inte så.

Jämför engelskans merry Christmas och tyskans fröhliche Weinachten.


Jaja - inte en fråga av vikt kanske - men något jag tror fler än jag undrat över nu och då!

Dessutom - jag gillar att säga god - för jag tror på godheten.

Så jag säger gärna god jul!


Inte riktigt än här i bloggen för jag tänkte få tid för en och annan stunds umgänge med er kära bloggvänner mellan skinka och jansons tillagningar.


Däremot ska jag säga till DIG!


Ha en GOD afton - och så småningom en GOD natt!


Här kommer kvällens citat:


"Den enda rikedom du behåller för evigt är den rikedom du givit bort."

Marcus Aurelius



Av Kaela - 22 december 2015 15:55

 


Julefrid - ett ord som för tankarna till vita vidder och sakta fallande snöflingor.

Det är ett ord som faktiskt en gång i tiden hade en juridisk innebörd i den gamla östgötálagen.


Det utlystes nationell julefrid från den 24 december och 20 dagar framåt – och då handlade inte julefriden om maniskt skumtomteätande eller vita flingor.

Utan om att landets medborgare skulle ära Jesus födelse genom att vara särskilt noga med att föra sig.

Under julefriden straffade det sig extra mycket att begå brott.


Det var lite kuriosa om hur det var förr.

Men det som ger mig hjärtklappning av glädje är alla initiativ som görs över hela vårt land för att ge ALLA en möjlighet till att fira jul i gemenskap, få mat på bordet eller klappar till barnen.


Bor du i Malmö och är ensam så håller Immanuelskyrkan öppet hus.

GRATIS JULFIRANDE I IMMANUELSKYRKAN I MALMÖ

På julafton, den 24 december, slår vi på nytt upp dörrarna för dig som vill fira julafton i en större gemenskap. Ingen ska behöva sitta ensam på julafton så därför möts vi och firar tillsammans, familjer, ensamma, nysvenskar och gammalsvenskar, barn, unga, medelålders och äldre… ALLA är helt enkelt välkomna att vara med.
Vi börjar kl. 12.00 och håller på till ca. 17.30 Det är alltså en fest och inte bara ett julbord att komma och f...å mat ifrån. Vi tänker att gemenskapen är själva grejen, precis som för julen i sig.
Men det blir julbord, det blir julsång och Disney, det blir julandakt och efterrättsbuffé. Det blir också tillfälle att vara med och hjälpa till för den som vill och kan det.
Anmäl er gärna (det blir lättare att beräkna maten då) till julafton@immanuel.nu eller meddela Johan Pernryd 0733-792223.
Mycket varmt välkommen! Vi hoppas vi blir riktig många i år!



I Stockholm finns också Immanuelskyrkan och håller öppet med hjälp av frivilliga från bland annat Frälosningsarmen med mera.


Röda Korset i Gävle bjuder in till julfirande för de ensamma. På julafton bjuds det på mat, underhållning och gemenskap i Sjömanskyrkan, Gävle.

Göteborg
Gemensam Jul på Allégården
För 35:e året arrangeras i dagarna tre: Ett evenemang öppet för ensamma och hemlösa.
Vi bjuder på julmat och underhållning julafton, juldagen och annandagen kl 15.00 – 21.00 Arrangemanget genomförs av en grupp volontärer med stöd från Göteborgs Kommun och företag i Göteborg.

Julaftonsfirande den 24 december på Folkets Hus, Järntorget
Julfirande med gröt, bullar och god julemat. Underhållning av hög klass samt kanske jultomten kommer på besök..vem vet..;-) Nykter Ungdom arrangerar firandet.

Johanneskyrkan håller öppet 15-20 (matservering 15-17.30), julafton, juldagen och annandag jul.

Julfest på LP-huset

Det finns ännu mycket mycket mera.

Ovanstående är bara ett axplock


Det är en anledning att vara stolt över vårt land!





Av Kaela - 22 december 2015 06:02

 


Julen närmar sig verkligen med stormsteg.

Idag är sista dagen på arbetet för mig före jul.

Det känns riktigt skönt.


Oavsett hur mycket jag älskar mitt arbete så finns det ett liv som är mitt eget.

Och inför julen finns det en hel del saker att göra.

Tre små barnbarn med föräldrar ska tillbringa juldagarna hos oss, vilket är underbart roligt men det kräver en viss planering och förberedelse.


Det regnar därute riktigt ordentligt - dropparna slår mot mitt fönsterbleck.

Vi tänker oss julen vit - men det viktiga är inte vädret!

Det är gemenskapen!

Det gäller att ta vara på förväntansglädjen som förberelserna ger!


Mitt i planering och förberedelse kan det vara svårt att komma ihåg att just nu - denna stunden är helt unik!


Att verkligen vara där man är - mitt i nuet...det svåraste av allt...ofta hittar man ju sig själv i då eller sen....och nuet försvinner utan att vi riktigt kan minnas det.


Mitt i nuet mår vi alltid bäst.

Där känner vi inte skuld...inte rädsla....det är tankarna på då och sen som framkallar de känslorna.


Mitt i nuet-det vill jag vara idag.

När jag pratar i telefon idag, träffar folk på jobbet, familjen hemma eller främlingar ute i en affär – vill jag tänka eller inbilla mig att just denna kontakt med dem är den enda möjlighet jag har att göra en positiv skillnad för just den människan.


Önskar DIG en dag då DU får upptäcka och njuta av DITT nu!

Det ögonblick du läser detta kommer aldrig igen.

Så njut av det!


"Den tid som har gått kan vi inte få tillbaka, även om vi kan lära av den.
Framtiden är inte ännu vår, även om vi planerar för den. Vår tid är nu.
Vi har bara idag."
Charles Hummel

Av Kaela - 22 december 2015 05:58

 




Grattis på namnsdagen idag den 22 december Natanael och Jonathan!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Allt fint och gott till er bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards